Sunday 15 May 2011

Stevia Nursery Pak Ali

Sekarang ni gula dah naik, dengar kata kerajaan Malaysia mungkin memansuhkan sepenuhnya subsidi gula seawal tahun depan. Itupun selepas tempoh kontrak jangka panjang kerajaan dengan pengeluar gula tempatan dan global tamat tahun ini. Itu cerita gula lah.
Ni nak cerita pasal pokok Stevia yang ada di Nursery Pak Ali pulak. Jadi pada sesiapa yang ingin mendapatkan pokok Stevia ini, boleh lah datang ke Nursery Pak Ali. Pak Ali dan Kak Timah ada menanam pokok Stevia ni. Pokoknya subur dan menghijau. Kalau nak cerita pasal Stevia ni, rasanya tak perlulah nak cerita panjang.... Majalah 3 pun dah beberapa kali mengungkap kisah si pohon Stevia ini.

Di Nursery Pak Ali ini, kalau ada yang berminat nak menanam pokok Stevia ini bolehlah juga mendapatkan sedikit nasihat tentang kaedah penanaman, penjagaan serta pengetahuan sedikit sebanyak mengenai khasiat tumbuhan manis ini. Pak Ali dan Kak Timah jual pokok Stevia ini dalam pasu plastik. Tidaklah seperti pembekal-pembekal lain yang jual anak pokok stevia dalam polibag untuk ditanam secara besar-besaran. Rm15 satu pasu yang subur dan sedia untuk ditanam di halaman rumah.

Kita pun dulu tak pernah tahu pasal stevia...rupanya daun dia kalau ambil dari pokok, terus kunyah.... Manis rasanya.
Pada sesiapa yang ada diabetes, tidak perlu lah risau lagi, anda boleh lagi rasa manis-manis gula dalam minuman tanpa kalori dengan Stevia.

2 comments:

  1. salam..nak tanya..ada jual lagi x anak pokok stevia ni?

    ReplyDelete